יום שלישי, 28 באוקטובר 2014

קורס כימיה או קורס ביולוגיה?...

השבוע הבאתי לשיעור כימיה ולשיעור ביולוגיה את אותו החומר: פנול אדום.

הפנול האדום הוא חומר כימי שיכול לשמש כאינדיקטור לפחמן דו חמצני. כלומר, זהו חומר שבנוכחות פחמן דו חמצני משנה את צבעו מסגול-אדום לכתום-צהוב. 

בשיעור סיפרנו סיפור על ילד לא כל כך נחמד שדרש לשתות כל יום מיץ משמשים. בגלל תקלה שקרתה הוא קיבל באחד הימים מיץ פטל. בלית ברירה הוא התיישב ליד השולחן אולם במקום לשתות את המיץ הוא שיחק עם הקש ועשה בועות. תוך זמן קצר המיץ הפך למיץ משמש, כמו שהוא אהב. 

לאחר מסע חקר וניסויים מוצלחים יותר ופחות, הבנו שכנראה הפחמן דו חמצני שהילד נשף פנימה - הפכו את הנוזל לכתום. כדי לאמת את זה - שפכנו מעט מי סודה לפנול אדום והוא מיד הגיב ושינה את צבעו לכתום-צהוב. 

עד כאן זה היה שיעור קלאסי של כימיה. מה הקשר לביולוגיה? 

בשיעור ביולוגיה למדנו על עבודת המיטוכונדריה. המיטוכונדריה מפיקה אנרגיה מסוכר בעזרת החמצן שאנו נושמים וכתוצר לוואי פולטת פחמן דו חמצני. 

לראות את תהליך הנשימה התאי במיטוכונדריה אין לנו יכולת, אולם להמחיש - אפשר בהחלט. 

מצרף לכם שתי תמונות של ניסוי שעשינו. אשמח לשמוע הסברים לגבי הניסוי. מה לדעתכם בדקנו? מה גילינו? מה היה מהלך הניסוי? 

צולם בשעה 12:30

צולם בשעה 15:45



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התגובה תפורסם לאחר אישור המערכת.

קוראים