יום שלישי, 27 בינואר 2015

עולם הפוך ראיתי

לפני שנים רבות, כך מספרת הגמרא, חלה יוסף בנו של רבי יהושע במחלה קשה. ככל הנראה עבר יוסף ארוע המכונה בימינו מוות קליני. כאשר חזר יוסף לחיים, שאל אותו אביו לגבי חוויותיו בעולם העליון. יוסף ענה לאביו: עולם הפוך ראיתי. כלומר אלו שכאן נחשבים - שם הם פשוטים ואילו האנשים שכאן נחשבים לפחותים - שם הם נחשבים חשובים.
רבי יהושע אמר לבנו שהוא ראה עולם ישר. העולם הזה הוא עולם הפוך בו עליונים מושפעים עד עפר ואנשים שפלים מגיעים לשררה. בעולם הבא הדברים מתוקנים וישרים.
מה המשמעות של הדברים?
התלמידים אמרו שלפעמים כל מה שיש לאדם המכובד זה רק את הכבוד ואילו מידות טובות הן לעתים עניין לאנשים הפשוטים. לעולם הבא לא מביאים כסף וגם לא כבוד. לעולם הבא מביאים מידות טובות, תורה ומעשים טובים. בעולם הבא, עולם האמת,  מתגלה הפנימיות של האדם ואז אנו נחשפים לפעמים למציאות מוזרה בה המעמדות משתנים מן הקצה אל הקצה.
היו גם תלמידים שהסבירו שמדובר בעיקרון של אנשים ש"אוכלים עולמם בחייהם". כלומר, האנשים שקיבלו את השכר בעולם הזה לא נשאר להם מאומה לעולם הבא ולהפך. על פי זה ניתן להבין בפשטות את המשפט "עולם הפוך ראיתי".
ואחרי הדיונים המעמיקים עברנו ללמוד על מבנה העין ופעולת הראייה. הבנו שגם העין שלנו רואה הפוך אלא שהמוח מתרגם לנו את התמונה חזרה באופן שנראה את בעולם כפי שהוא באמת ולא כפי שמציירות לנו  העיינים שלנו.



ניתן למצוא בזה רמז מעניין - מי שהולך רק אחר עיניו רואה עולם הפוך אולם מי שמבקר את עיניו באמצעות השכל - מצליח לשמור על עולם מתוקן ומסודר.
הבנו שבחודשי התינוק הראשונים הוא רואה את העולם הפוך אולם במשך הזמן הוא לומד להפוך את התמונה במוחו. לצורך העניין - חזרנו כמה שנים אחורה לתקופת ינקותינו. בעזרת משקפיים מיוחדות חזרנו שוב לרות את העולם הפוך. עליונים למטה ותחתונים למעלה...
פתאום פעולות שנחשבות לפשוטות כמו מסירת בלון, לחיצת יד או כתיבת השם - הפכו למורכבות הדורשות ריכוז, תשומת לב ופיתוח טכניקות להתמודדות עם הסיטואציה היחודית.


מצרף לכם כמה תמונות:










השימוש במשקפי הפריזמה התאפשר באדיבות מוזיאון המדע בירושלים. תודה! 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התגובה תפורסם לאחר אישור המערכת.

קוראים