יום חמישי, 1 באוגוסט 2013

אימון בבה״ד 10 / טכנולוגיה בשירות הרפואה

בקורס רפואה וטכנולוגיה אנו לומדים בדרך כלל על פתרונות טכנולוגיים שמשמשים את צוותי הרפואה לאבחון וטיפול כמו למשל: רנטגן, אולטסאונד, ניתוחים לפרוסקופיים, קולונוסקופיה וירטואלית ועוד. היום רציתי לספר לכם על כיוון שונה לחלוטין: טכנולוגיה שמסייעת לצוותי הרפואה ללמוד ולהתמקצע במקצוע הרפואה.

השבוע התאמנתי בבה״ד 10 (בסיס הדרכה 10) של צה״ל
(צבא ההגנה לישראל - מקווה שאת ראשי התיבות האלו הכרתם:). באימון עברנו שיעורים פרונטליים ותרגולים מעשיים. אחד מהתרגולים המעשיים תרגל אותנו למצב של אירוע רב נפגעים, אר״ן. אירוע רב נפגעים מקבל את הגדרתו כאשר מספר הפצועים עולה על מספר המטפלים. עם זאת, לא מקובל להכריז על נוהל אר״ן אלא אם כן יש חלילה מספר רב של פצועים. 

בתרגיל עברנו הדמייה של אר״ן באמצעות סימולטור. מדובר בכיתה שעברה הסבה לכיתת 
תרגול אר״ן. ברחבי הכיתה פזורות בובות תרגול ״חכמות״. הבובות יכולות לנשום בכוחות עצמן, יש להן דופק, אפשר למדוד את רמת החמצן שלהן בדם באמצעות מד רוויות חמצן בדם (מד סיטורציה/ פאלסאוקסימטר) ואפשר להחדיר להן עירוי נוזלים לווריד בעת הצורך. המדריכים מכינים את הבובות בטרם עת ומצמידים לבובות פצעים שונים אותם נדרשים המתרגלים לזהות ולטפל בהם. 

והאוירה? 

מכונת עשן ממסכת את החדר מעת לעת, רמקולים שמשמיעים צעקות ורעשים בקולי קולות וצ׳קלקה (רולר) על התקרה מכניסים את המתרגלים לאוירה. מאחורי מחיצת זכוכית יושבים המדריכים, רואים ואינם נראים, שולטים על התאורה, העשן והבלגן ורושמים לעצמם הערות והארות על המתרגלים. בשיחת הסיכום יתנו המדריכים דגשים לשיפור וח.ח לשימור. 

מדובר ביישומים טכנולוגיים פשוטים למדי שנותנים סביבת לימוד טובה בהרבה לצוותי הרפואה מאשר סביבה של ״בובת אנני״ שבה יש לטפל. בתרגול לדוגמא נתקלתי בבעיה: לא היה לי חסם עורקים. בזמן אמת, אם יהיה חסר לי חסם עורקים, אצטרך לקום ולחפש חסם עורקים או לאלתר משהו עד שאמצא. לא אוכל לבקש ממי שלידי עזרה. הסיבה פשוטה: עם הרעש והבלגן סביר להניח שהוא לא ישמע אותי. בתרגול קיבלנו מושג גם על הדברים האלו: מתרגל שהיה במרחק שלא עולה על שני מטרים ממני לא שמע את קריאותי ונאלצתי לחכות שמישהו יהיה סמוך אלי ממש כדי לקבל עזרה. 

בקיצור, זהו עוד פן של שילוב טכנולוגיה בעולם הרפואי. טכנולוגיה שמכשירה צוותי רפואה לשעת חירום ועוזרת לצוותי הרפואה לדמות זמן אמת. טכנולוגיה שאינה רפואית בעליל אולם משמשת להכשרת צוותי הרפואה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התגובה תפורסם לאחר אישור המערכת.

קוראים