יום ראשון, 17 בנובמבר 2013

סיור בנות חיריה / נווה צדק

עייפים אך מרוצים אנחנו עושים את דרכנו הביתה. עוד דרך ארוכה לפנינו אבל ניתן כבר להתחיל לסכם.

אז איפה היינו?

התחלנו מחיריה, הר ענק של זבל שהופך אט אט לפארק מיחזור. בהר שמענו על מיחזור, שימוש חוזר, הטמנת זבל, קומפוסט ועוד. 3000 טון של זבל יוצאים כל יום מגוש דן ומועברים לנגב להטמנה. הבנו שאם לא נעשה משהו -
לא יהיה עוד מקום בארץ הקטנה שלנו להכיל את כל הזבל שאנו מייצרים.

למדנו להכין צעצועים במקום לזרוק זבל. למדנו להכין מטקות מבקבוקים וכך לזרוק פחות בקבוקים לפח. מצרף לכם את התוכנית ליצירת המטקות:

הכנו גם ״בול פקק״, משחק נחמד לשימוש עצמי: צריך לקלוע את הפקק לתוך הבקבוק מבלי לגעת בפקק. גם את התוכנית של הצעצוע הממוחזר הזה צרפנו לטובת כל מי שרוצה לשחזר בבית...:

יצאנו מחיריה והתקדמנו לתל אביב. הגענו לים  התיכון, ברכנו ״ברוך... שעשה את הים הגדול״ והתיישבנו לאכול צהריים. חוץ מכלב אחד קטנטן שחיפש אוכל והצליח קצת להפחיד את הבנות, היה נחמד מאד!

לאחר ארוחת צהריים פגשנו את המדריכה שלנו והמשכנו למתחם ״התחנה״ - בעבר תחנת הרכבת מתל אביב לירושלים וכיום מרכז בילוי תל-אביבי. ראינו את סגנון הבניה שנשאב רובו ככולו מגרמניה ושולב בנוף הארץ-ישראלי.

לאחר שהבנות שוכנעו שהרכבת לא מתכוונת לזוז בזמן הקרוב, יכולנו להמשיך לנווה צדק. שכונה שהוותה את תחילתה של תל אביב.

בנווה צדק שמענו על הרב קוק ויחסו המיוחד לתושבי השכונה: תקיפות הלכתית לצד פתיחות מחשבתית. תושבי השכונה שהיו אנשי רוח כיבדו את הרב קוק אם כי נרתעו מדעותיו. בין תושבי השכונה היה ניתן למצוא את נחום גוטמן, ש״י עגנון, יוסף חיים ברנר, ועוד.

שמענו גם על הרב שלוש, על משפחת אמזלג ושמעון רוקח שהיו מיזמי וחשובי השכונה.

ביקרנו בביתו של שמעון רוקח ששימש כמקום מפגש לעסקנים ולוועידות שהיו בראשית הדרך.

היום הבית משמש כגלריה לאומנות:

משם המשכנו לבית הסופרים ושמענו על ״הגרלת הצדפים״. ההגרלה שערכו מייסדי תל אביב על מנת לחלק את מגרשי הבניה בין התושבים. בניתוח ספרותי בהנחיית רענן הגיעו התלמידות למסקנה חד משמעית שמדובר בסיפור אמתי ולא סתם באגדת עם..

את הסיור המשכנו למגדל שלום. בתמונה הבאה תוכלו לראות את התדריך האחרון לפני העליה לאוטובוסים שנערך במגדל.

מקווה שנהנתם. אני נהנתי מאד ולמדתי דברים חדשים רבים!