יום רביעי, 5 בפברואר 2014

הגן הכימי / לרגל שבוע החלל

אומנם שבוע החלל כבר חלף אבל ניצלנו את השובל שהשאיר אחריו לטובת ניסוי נחמד.

בניסוי ראינו ״צמחים״ שצומחים ללא חמצן, ללא אור שמש וגדלים תוך כמה דקות. כמו שהבנתם הניסוי אינו ניסוי בבוטניקה. אין מדובר בצמחים של ממש, הצמחים שגידלנו השבוע היו ״צמחים כימיים״. מדובר בגבישים שנוצרים כתוצאה ממי זכוכית שהוספנו לתוכם קובלט כלורי וסידן כלורי. ניתן לעשות את הניסוי עם חומרים רבים והשימוש בקובלט כלורי וסידן כלורי אינו מקרי. בהמשך אני מקווה שאזכור לספר לכם למה בחרנו דווקא בשני חומרים אלו. 

אז מה עושים?

לאחר שמוסיפים למבחנה מלאה במי זכוכית את שני החומרים, מניחים את המבחנה ומחכים בסבלנות. תוך שניות ספורות מתחילים להווצר הגבישים שיגיעו לסוף התהליך בתוך כמה דקות. 







לפי הדריכות והמבט בעיניים אתם בטח מבינים שמשהו מתרחש. צילמתי לכם את זה קצת יותר מקרוב...


אז אחרי שראיתם את הניסוי, מה הקשר לאילן רמון? 


אילן רמון היה האסטרונאוט הישראלי הראשון (ונכון לכתיבת שורות אלו - גם האחרון...). אילן רמון נבחר לאסטרונאוט במסגרת הסכם בין חיל האוויר הישראלי לנאס״א. אילן רמון טס לחלל במעבורת החלל קולומביה אולם לא זכה לחזור חזרה. בכניסה לאטמוספירה התפוצצה מעבורת החלל כתוצאה מרעף בידוד שנפל כבר בהמראה. 

אילן רמון ביצע משימות רבות בחלל. המשימות תועדו ומשמשות כר נרחב להמשך מחקר בתחומים רבים. בין המחקרים שערך אילן רמון עם הצוות שלו: השפעת העשן על הווצרות עננים בכדור הארץ, השפעת כוח הכבידה על יצירת קורי עכביש, השפעת גודל טיפות המים על כיבוי שריפות וגם - השפעת כוח הכבידה על גדילת הגבישים. 

אילן רמון עשה את אותו הניסוי שאנו עשינו בכדור הארץ, בהבדל אחד. הוא ערך אותו בתנאים של כמעט חוסר כבידה. 

אילן רמון באמצע הניסוי של הגן הכימי

אז מה התוצאות? 

התלמידות שיערו שהגבישים בכדור הארץ גדלים כלפי מעלה בגלל השפעת הכבידה ולכן בהעדר כח כבידה הגבישים יגדלו לכל הכיוונים. 

ואכן בתמונות אפשר לראות שהגבישים בחלל גדלו לכיוונים שונים. 


אז למה דווקא קובלט כלורי וסידן כלורי? 

השילוב בין הסידן כלורי לקובלט הכלורי יוצר גוונים של כחול ולבן, צבעי הדגל של ישראל. התלמידים הישראלים שתכננו את הניסוי בחרו בקובלט הכלורי והסידן הכלורי בכדי ליצור גאוות יחידה לרגל הטסתו של האסטרונאוט הישראלי הראשון לחלל. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התגובה תפורסם לאחר אישור המערכת.

קוראים