יום רביעי, 21 באוקטובר 2015

הבט נא השמימה...

"אמר לו הקיסר לרבי יהושע בן חנניה: אני רוצה לראות את אלהיכם.
אמר לו רבי יהושע: לא תוכל לראות אותו. 
אמר לו הקיסר: אני ממש רוצה לראות אותו!
הוציא רבי יהושע את הקיסר החוצה בתקופת תמוז, הצביע על השמים ואמר לקיסר: תסתכל!
אמר לו הקיסר: אני לא יכול!
אמר לו רבי יהושע: אתה לא מסוגל להסתכל על אחד מעוזריו של הקדוש ברוך הוא ומצפה לראות את השכינה?!"

(מעובד קלות על פי תלמוד בבלי, מסכת חולין, דף ס' עמוד א'). 

השמש היא כה בוהקת עד שלא ניתן להסתכל עליה יותר משניות ספורות. השמש גם שולחת אלינו קרינת UV המסכנת את הראיה כך שגם אם "הצלחנו" להסתכל על השמש, אנו חשופים לקרינת ה UV.

היום, בעזרת מסנן קרינה, צפינו בשמש. 

שימו לב! התצפית בשמש מסוכנת אם נעשית ללא ציוד מתאים!!


















אז מה ראינו? 
השמש נראית כמו כדור אש גדול וירוק על רקע השמים האפלוליים. מסנן הקרינה מסנן כמעט את כל אורכי הגל ומותיר את אורכי הגל הירוקים. בעזרת הגדלה של מצלמה ניתן היה לראות אפילו שלושה כתמי שמש: 



ובהגדלה - את כתמי השמש סימנתי בעיגול: 


מי שלא רואה - יתכן שזה הזמן לנקות את מסך המחשב ולוודא שאלו אכן כתמי שמש ולא לכלוך על המסך... 

בכל מקרה, למדנו, החכמנו ונהננו. אגב, אני לא יודע מה היה צבע הפילטר ששימש את גלילאו (אם כי אני יודע שהפילטר שלו לא סינן קרני UV) אבל את התרשימים שלו ניתן לראות עד היום והנה דוגמא לאחד מהם: 


אגב, השרטוט הספציפי הזה הוא מה- 2/6/1612. באתר הפרויקט של גליליאו ניתן לראות שרטוטים שונים מתאריכים שונים. 

ועוד כמה תמונות:




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התגובה תפורסם לאחר אישור המערכת.

קוראים