יום ראשון, 26 במאי 2013

חיידקים, פטריות ונחושת - תוצאות הניסוי

לאחר ששבוע שעבר ערכנו את הניסוי עם הנחושת, הגענו היום ל"דעת" כדי לבחון את התוצאות. הניסוי היה אמור לבדוק את יעולתה של הנחושת כנגד חיידקים ופטריות. לצורך כך, זיהמנו ארבע צלוחיות פטרי עם מצע גידול ובתוספת נחושת רגילה, נחושת גופרתית ושתי צלוחיות ביקורת ללא תוספת.

והנה התוצאות...






בצלוחית הביקורת הראשונה (ימין למעלה) גדלה קבוצת פטריות ענקית שמילאה יותר משליש צלוחית. בצלוחית זו כמעט לא התפתחו מושבות של חיידקים, כנראה בגלל התחרות עם הפטריות.

בצלוחית הביקורת השנייה (שמאל למעלה) גדלו מושבות רבות של חיידקים ומעט פטריות. בין המושבות ניתן לזהות מושבות לבנות, כתומות, צהובות ומושבה אחת ורודה.

בצלוחית עם הנחושת (למטה משמאל) לא גדלו מושבות חיידקים כלל אולם פטריות גדלו ללא הפרעה.

בצלוחית עם הנחושת הגופרתית (למטה מימין) לא גדלו פטריות כלל ולא מצאנו אפילו מושבה אחת של חיידקים!!

נראה שיש השפעה ברורה של הנחושת הגופרתית על גדילת החיידקים והפטריות. 



בהמשך השיעור, התלמידות לימדו אותנו על נושאים שונים ומגוונים (ישבתי לשמוע את ההרצאות המרתקות, הקשבתי וסיכמתי למענכם את עיקרי הדברים):

א. שימוש בהנדסה גנטית לצורך פיתוח של צמח שזוהר בתנאים של יובש וצמא. חיישן מיוחד מעביר את המידע לחקלאי ועוזר לחסכון במים.

ב. מעבר של 'גן' מיוחד שעובר מאבא כהן לבנו ולא עובר דרך אמהות ממשפחת הכהונה. באופן זה ניתן לבדוק בבדיקה גנטית  (אם כי לא באופן חד משמעי) מי כהן ומי לא.

ג. הצמחים הטורפים משתמשים בחרקים שהם תופסים להשלמה של מנרלים. הציד נעשה במנגנונים שונים: מלכודות דבק, מלכודת נפילה (החרק מחליק ומתעכל), מלכודת נסגרת, ומלכודת יניקה ששואבת את החרק פנימה.

ד. קל יותר לזייף DNA מאשר כסף... - ישנן חברות שמפיקות DNA, משכפלות אותו והפוטנציאל לפשיעה גדול. ישנה חברה שמצאה פתרון לזיוף DNA. הם הצליחו לייצר מוצר שמבדיל בין DNA מקורי ובין DNA משוכפל.

ה. אליסיה כלורוטיקה הוא חלזון שחי במים אך הוא יכול להפיק אנרגיה מבלי לאכול, על ידי תהליך של פוטוסינתיזה, ממש כמו צמח!

זהו לבינתיים...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התגובה תפורסם לאחר אישור המערכת.

קוראים