יום שלישי, 28 במאי 2013

חולדות - לא מה שחשבתם...

אני מניח שמה שעולה לכם בראש כאשר אתם שומעים את המילה "חולדות", זה משהו דוחה ומגעיל שמסתובב בתעלות ביוב של מדינות העולם השלישי..

אבל מחר, אני הולך לנפץ מיתוסים עם זוג החולדות החדשות של דעת. מדובר בחולדות צעירות בנות שבועיים, צחורות כשלג (מזן אלבינו) וחביבות במיוחד. את החולדות הבאתי מ"בית גידול חולדות" בו מגדלים חולדות לצורכי מחקר רפואי והתנהגותי. החולדות מגודלות בתנאים סטריליים ואפילו קופסת הקרטון
שהכניסו אליה את החולדות החביבות - עברה עיקור, כלומר, תהליך שמבטיח שהקרטון אינו מכיל חיידקים או יצורים אחרים שיכולים לסכן את שלום החולדות.

אז זהו. מחר האורחות החדשות מתכוונות להגיע ל"דעת". חשבתי שנערוך תצפית קטנה עליהם ואפילו ננסה מעט "לאלף" אותן אבל נראה לי כרגע שהביטחון העצמי שלהן צריך מעט יותר להבנות. הן צריכות לתת יותר אמון בביתן החדש ופחות לחשוש מפני השינוי שהן חוות.

הצלחתי עד כה לצלם רק תמונה אחת שלהן וגם היא באיכות גרועה: עיניים של חולדות "אלבינו" רגישות לאור וכדי לשמור על העיניים שלהן צילמתי עם מעט אור וכולם יודעים איך נראית תמונה ללא תאורה מספקת...



אז אחרי שראיתם את החולדה, אציין רק עוד כמה דברים על חולדות:

1. חולדה זהו בעל חיים חכם מאד. לוכדי חולדות יודעים שאם הם נכשלו פעם אחת בלכידה, הפעם השנייה צריכה להיות עם טקטיקה אחרת לגמרי מכיוון שאת הטקטיקה הראשונה החולדות כבר הפנימו. בקיצור, החולדה היא בעל חיים שלא חוזר על טעות פעמיים (הלוואי עלינו...). מובן אם כן למה נעשו כל כך הרבה מחקרים התנהגותיים על חולדות.

2. החולדות דומות לנו מבחינה מסוימת, עובדה שגורמת לחוקרים להאמין שמה שעובד על חולדות יעבוד גם עלינו. זה כמובן לא נכון במאת האחוזים אולם זה מסביר מדוע מחקרים רפואיים רבים מבוצעים דווקא על חולדות טרם יישומם בבני אדם.

3. למי שעדיין לא הבין: היצור "עכברוש" אינו מופיע באנציקלופדיות הגדולות של בעלי החיים. "עכברוש" הוא כינוי עממי לחולדה. החולדות שאנו מביאים לדעת הן זן מתורבת של ה"עכברוש". הן עדינות יותר ורגועות יותר.

זהו בינתיים.. מחכה כבר לראות את ההתרגשות של התלמידים כשיראו את האורחות החדשות שלנו בשיעור ואת התגובות של האורחות למראה התלמידים המרוגשים...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התגובה תפורסם לאחר אישור המערכת.

קוראים