יום שלישי, 29 בדצמבר 2015

בניית מתקן ביציקופטר בשיטת ביומימיקרי

קראתם את תקנון תחרות הביציקופטר אבל אין לכם רעיון למתקן? בפוסט זה נסביר על רעיון הביומימיקרי ועל איך הוא עשוי להיות קשור (אם רק תרצו) לבעיית הביציקופטר.

ביומימיקרי הוא תחום במדע העוסק במתן פתרון לבעיות תוך התבוננות בטבע, חיקויו וקבלת השראה ממנו. הרעיון הוא להסתכל על חכמת הבריאה ובמקום "להמציא את הגלגל" לראות איך הטבע מתמודד עם בעיות שונות ולקבל ממנו השראה לפתרון הבעיה הנצבת בפנינו.

דוגמאות?

1. שימוש בגלי על-קול
השימוש בגלי על קול ליצירת תמונה התאפשר הודות לביומימיקרי. חוקרים שחקרו את התמצאות הדולפינים והעטלפים במרחב, הגיעו למסקנה שבעזרת גלי על-קול (אולטרסאונד) נוכל גם אנחנו, בני האדם, להתמצא במרחב ולהפיק מידע חזותי מפענוח ההחזר של הגלים העל קוליים. כך המציא האדם את מכשיר האולטרסאונד הרפואי ואת הסונאר המשמש צוללות מתחת למים.

מסובך? לא כל כך אבל בכל זאת ניתן דוגמא פשוטה יותר.



2. מכירים את זה שאתם יוצאים לטיול בטבע וחוזרים עם קוצים מעצבנים דבוקים לבגדים? ג'ורג' דה מסטרל, מדען שוויצרי, נתקל גם הוא בתופעה המעצבנת אולם במקום להתעצבן, הוא התבונן בקוצים במיקרוסקופ וזיהה את מערכות הזיזים שעוזרות לקוץ להיצמד בקלות כה רבה לבגדי האדם. הוא חיקה את מערכות הקוצים האלו ויצר את הסקוטשים המוכרים לנו כיום ומשמשים להצמדה של כל כך הרבה דברים בחיי היומיום שלנו!!

הכל בזכות התבוננות פשוטה בתופעה כל כך מוכרת!!

ואיך כל זה מתקשר לביציקופטר?

לאונרדו דה-וינצ'י חלם על מכשיר לתעופה, מעין משהו שיולבש על האדם ויעזור לו לעופף. את ההשראה לקח לאונרדו דה וינצ'י מבעלי חיים שונים (התוכלו לנחש אלו בעלי חיים נתנו לדה וינצ'י את ההשראה? התבוננו בתכניות העבודה שלו ונסו לענות..)



האם הוא הצליח לבנות את מכשיר הטיסה שרצה? לאונרדו דה וינצ'י לא הגשים את חלומו אולם מדענים בכל רחבי העולם משפרים ללא הרף את כלי הטיס בעולם מתוך הסתכלות בטבע.

ולביציקופטר...

הביציקופטר הוא לא אתגר חדש. אלפי שנים מתמודדים בעלי חיים שונים עם בעיה של נפילות מגובה. ניתן כמה דוגמאות:

1. חתול - כולם יודעים שלחתול יש "שבע נשמות" ובמילים אחרות - שהוא שורד נפילות מגובה רב. אומנם, חתולים לא שורדים את כל הנפילות: חלק מהנפילות מסתיימות במות החתול וכמו כן, חתולים עלולים להפגע במהלך הנפילה ולשבור גפיים. ובכל זאת, האגדה לא הומצאה סתם. לחתול יש יכולת לתמרן את עצמו בעודו באוויר כך שיפול תמיד (כמעט..) על רגליו. למעשה, ככל שהחתול נופל מגובה רב יותר, כך יש לו סיכוי לצאת מהסיטואציה על הרגליים. הנפילה על הרגליים אומנם מעלה סיכון לשברים בגפיים כתוצאה מנפילות גבוהות במיוחד אולם תורמת ליכולת של החתול להגן על אברים קריטיים מפני נפילה קשה.



2. הסנאי המעופף - הסנאי המעופף יכול לשרוד בקלות נפילות מגובה רב. הוא מצויד במערכת קרומים בין רגליו שעוזרים לו לדאות בעת הצורך. הוא לא משתמש בהם רק למצבי חירום אלא גם למעבר בין עץ לעץ באופן שגרתי.



אני חושב שאתם מתחילים להבין את הרעיון: במקום לנסות ו"להמציא את הגלגל" אנחנו יכולים להתבונן בטבע ולנסות להבין איך ניתן לקבל מהטבע השראה לפתרון הבעיה שלנו - במקרה שלנו - הביציקופטר!

אז... בהצלחה!!!

(נ.ב. - ניתן כמובן להתעלם מכל האמור לעיל. זה לא חלק מתקנון התחרות אלא רק נועד לתת כיוון למי שמעוניין)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התגובה תפורסם לאחר אישור המערכת.

קוראים