גמר אליפות הארץ לנבחרות בתי ספר בשחמט , כיתות א-ג מזמן לנו מהלכים מרתקים:
איתמר כהן – חיים ממבשרת. סיבוב 2:
איתמר בגרעון צריח, אך איננו אומר נואש. כלי השחור אינם מפותחים. ראשית הרץ המותקף הופך תוקף. 1.רג3:
השחור מבחין שעל נסיגת הצריח בטור ה', ז7 ייפול. על כן בחר: 1...צז5
אולם, כעת לבן משתלט על טור ה' החשוב: 2. צה1!
נסיגה של המלכה תביא למט מידי בשורה האחרונה. שחור מתחיל להשתולל, ובצדק!
שחור מרוויח זמן: שחור פותח את מבצרו של המלך הלבן. לבן היכה את הצריח והמלכה השחורה נמלטה בהתראת שח:
3.מ:ז2 מהז4+
שח אחד יותר מדי...: 4. מו1 מהג4+
מיותר. המלכה הייתה בעמדה הנכונה לתמוך במניעת מט על ידי ו5!
לא כל הגנה טובה!
5. מז1 ח6
שחור מבחין באיום המט, ופותח למלכו צוהר אוורור.
אין זו הדרך הנכונה. עליו היה לשוב ולשחק מהז4+ עם ו5. כעת לבן היה יכול לכפות מט:
6. צה8+ מח7
7. מהב1+ ז6
8. צח8 #!
לבן ביצע תכנית דומה אולם בלי התראת שח.
תמיד כדאי לנסות לבדוק קודם מסעים 'כופים', כלומר: שהתשובה עליהם ברורה והכרחית, כגון התראות שח והכאות. אם הן מובילות לניצחון- זהו זה!
במקום זאת לבן שיחק :
6. מהב1
שלילת המפלט:
הלבן מקרין את ערוגת המפלט היחידה של המלך השחור, ואף מפתה אותו להכות את הרץ, על מנת להנחית מט בצריח בשורה האחרונה. נשים לב שחוסר הפיתוח של שחור מקשה עליו. לו ד7 היה זז כבר, מסע כמו רז4 היה מסיים את איומי הלבן.
למצוא את ההגנה הנכונה!
כאן שוב הה צריך שחור למצוא את ההגנה הנכונה: 6...מהז4+ 7.מו1 ו5.
במקרה זה שחור היה נחלץ:
בפועל שחור בחר: 6...ז6? והפסיד בעקבות 7.צה8+ ומט ב-ח8.
היה זה קרב נאה ומרתק, החולק כבוד לשני משתתפיו, ומהווה דוגמא נהדרת לסכנות של חוסר פיתוח (שחור לא שיתף צריח ורץ בכלל!) ושל מט בשורה האחרונה בידי צריח. גם בחירה זהירה של הגנה היא נושא חשוב המודגם כאן.
תודה רבה לאיתמר! שלחו אלינו גם אתם מיצירותיכם!
וכמובן תודה לרב יעקב על הסיכום המקצועי!
השבמחק